Zarząd Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego

Zarząd Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego to organ odpowiedzialny za realizację celów statutowych Federacji,  kierowanie jej bieżącą działalnością oraz reprezentowanie organizacji na zewnątrz.

Członkowie Zarządu to osoby z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zatrudnienia wspomaganego, aktywnie działające na rzecz zwiększania dostępności rynku pracy dla osób z niepełnosprawnościami. Ich zaangażowanie, wiedza i praktyka przekładają się na skuteczne działania Federacji na poziomie krajowym i międzynarodowym.

Zarząd:

  • realizuje uchwały Walnego Zebrania,
  • opracowuje plany działania i nadzoruje ich wykonanie,
  • reprezentuje Federację w kontaktach z instytucjami, partnerami i mediami,
  • podejmuje decyzje strategiczne i organizacyjne związane z działalnością PFZW.

W skład Zarządu PFZW wchodzą (kadencja 2025 – 2029):

Monika Zakrzewska (prezeska)

Monika ZakrzewskaSocjolożka, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, doradczyni planowania kariery, ekspertka ds. Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF, wykwalifikowana trenerka (certyfikat Szkoły Trenerów Biznesu Grupy TROP). Związana z trzecim sektorem od 2003 roku, w tym z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Inicjatorka i współtwórczyni wielu krajowych i ponadnarodowych projektów edukacyjnych, prozatrudnieniowych (w tym Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Centrum DZWONI”, „Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych) oraz innowacyjnych działań doradczo – szkoleniowych związanych z wykorzystaniem Klasyfikacji ICF w procesie diagnozy funkcjonalnej w zakresie edukacji, rehabilitacji i aktywizacji społeczno-zawodowej. Członkini wielu zespołów eksperckich, m.in. Zespołu do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przy Ministerstwie Edukacji Narodowej, Zespołu ds. przygotowania założeń do ustawy o zatrudnieniu wspomaganym w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji i raportów dotyczących rynku pracy dla osób z niepełnosprawnościami, jakości życia oraz biopsychospołecznego modelu funkcjonowania i niepełnosprawności m.in. „Zatrudnienie wspomagane – niemożliwe staje się możliwe”, „Zatrudnienie a jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną”, „Planowanie kariery ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, „Przygotowanie trenerów pracy”.


Małgorzata Gorący (wiceprezes)

Małgorzata GorącyAntropolog (Uniwersytet Wrocławski), absolwentka podyplomowych studiów w zakresie zarządzania (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), posiada 15-letnie doświadczenie w pracy badawczej (Zakład Antropologii PAN). Od 1993 roku współzałożyciel i lider organizacji pozarządowych osób niepełnosprawnych (Stowarzyszenie „OSTOJA” na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami, Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych).

Inicjator i koordynator wrocławskiego programu wspomaganego zatrudnienia osób z niepełnosprawnością TRENER (od 2001 roku). W prowadzonych przez nią według autorskiego programu szkoleniach dla trenerów pracy wspomaganej uczestniczyło ponad 450 osób. Za wdrożenie modelu zatrudnienia wspomaganego otrzymała nagrodę Prezydenta Wrocławia (2002) oraz tytuł „Lodołamacza Specjalnego” w konkursie „Lodołamacze 2006”.

Autorka publikacji oraz licznych wystąpień na seminariach, konferencjach i debatach w kraju i za granicą omawiających problematykę niepełnosprawności i uwarunkowań aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych (Drezno, Hamburg, Frankfurt, Lwów, Bruksela).

Wchodzi w skład eksperckich zespołów roboczych pracujących nad systemowymi rozwiązaniami na rzecz zabezpieczania potrzeb osób niepełnosprawnych i ich rodzin, na szczeblu lokalnym, regionalnym i centralnym.


Aleksandra Bąk (sekretarz)

Aleksandra BąkOd 1994 roku wspierająca zarówno osoby z niepełnosprawnościami jak i ich środowisko, rodziny, nauczycieli, terapeutów.

Organizatorka wielu szkoleń, warsztatów, akcji edukacyjnych związanych ze zrozumieniem potrzeb tej grupy. Współzałożycielka i Prezeska Zarządu Fundacji DOGadanka od 2015 roku – organizacji zrzeszającej ponad 400 osób z niepełnosprawnościami, realizującej projekty wsparcia począwszy od asystentury społecznej po zatrudnienie wspomagane. Członkini zespołów roboczych ds. dostępności w szkołach wyższych oraz placówkach medycznych.

Współtwórczyni podmiotu ekonomii społecznej, laureatka nagród i wyróżnień.

Słowa po dzień dobry to „Co mogę dla Ciebie zrobić ?”


Rafał Skrzypczyk (skarbnik)

Rafał SkrzypczykDyplomowany fizjoterapeuta, trener i instruktor w sporcie osób niepełnosprawnych. Współtwórca systemu Aktywnej Rehabilitacji w Polsce oraz inicjator powstania Activ Rehabilitation International. Organizator obozów rehabilitacyjnych dla osób po urazach rdzenia kręgowego od 1988 roku. Brał udział w obozach aktywizujących dla osób niepełnosprawnych na Białorusi i Ukrainie oraz pomagał w adaptacji programu aktywnej rehabilitacji w tych krajach. Uczestnik misji Polskiej Akcji Humanitarnej skierowanej do osób niepełnosprawnych w Kosowie.

Autor publikacji dotyczących rehabilitacji i aktywności społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych. Inicjator projektów dedykowanych dzieciom i młodzieży poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz kobietom z niepełnosprawnościami. Uczestnik konferencji naukowych, wykładowca m.in. na podyplomowych studiach z zakresu doradztwa i planowania karier osób niepełnosprawnych. Konsultant w komisjach oraz grupach roboczych dotyczących wsparcia osób niepełnosprawnych. Prowadzący szkolenia dotyczące klasyfikacji ICF. Zaangażowany w prace Rady do spraw Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Szkoleniowiec trenerów pracy, konsultant w projekcie „Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”. Wiceprezes Zarządu Fundacji Aktywnej Rehabilitacji FAR.


Izabela Broczkowska (członek zarządu)

Izabela BroczkowskaPracuje w Fundacji SYNAPSIS od 2011 r, zaangażowana w działania na rzecz młodzieży i dorosłych w spektrum autyzmu. W latach 2013 – 2016 Kierownik Zakładu Aktywności Zawodowej „ Pracowania Rzeczy Różnych SYNAPSIS”, następnie 2016 r Manager Programu Ośrodek Dom i Praca w Wilczej Górze. Odpowiada za rozwijanie różnych form aktywności zawodowej i społecznej ( w tym mieszkalnictwa wspomaganego ), promocji zatrudnienia osób w spektrum autyzmu.

Od września 2020 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu Fundacji SYNAPSIS.

Związana z trzecim sektorem od 2006 rok w tym ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji a następnie z Fundacją SYNAPSIS

Zaangażowana w działania związane z ekonomią społeczną, wolontariatem pracowniczym (CSR), szkoleniami w zakresie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością, doradztwem zawodowym, konsultant min publikacji „Cel: Zdobyć i utrzymać pracę. Przewodnik dla osób niepełnosprawnych”.


Skład Komisji Rewizyjnej

  • Adam Mstowski
  • Krzysztof Kurowski
  • Marcin Folmer

Dzięki zaangażowanej pracy Zarządu, Federacja aktywnie rozwija się i promuje zatrudnienie wspomagane jako skuteczną drogę do włączenia zawodowego osób z niepełnosprawnościami.