Jakość
Jakość zatrudnienia wspomaganego w Polsce
W Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego dbamy nie tylko o dostępność usług, ale przede wszystkim o ich wysoką jakość, zgodną z europejskimi standardami. Wierzymy, że skuteczność zatrudnienia wspomaganego zależy od profesjonalizmu osób je realizujących, indywidualnego podejścia do każdej osoby z niepełnosprawnością oraz odpowiedzialnej współpracy z pracodawcami.
Standardy europejskie – 5 etapów
W Polsce, podobnie jak w krajach Unii Europejskiej, zatrudnienie wspomagane wdrażane jest w oparciu o model 5-etapowej usługi, rekomendowany przez Association of SupportedEmployment Europe (ASSE):
- Zaangażowanie klienta
- Tworzenie profilu zawodowego
- Zaangażowanie pracodawcy
- Dopasowanie zadań
- Wsparcie w miejscu pracy i poza nim
Taki model zapewnia ciągłość i spójność działań, dostosowanych do realnych potrzeb osób poszukujących zatrudnienia i ich przyszłych pracodawców.
Profesjonalizacja usług
Federacja wspiera organizacje członkowskie w:
- wdrażaniu i stosowaniu etycznych i praktycznych standardów pracy,
- szkoleniu trenerów pracy w oparciu o jednolite, sprawdzone metodyki,
- monitorowaniu i ewaluacji działań w oparciu o mierzalne wskaźniki jakości,
- testowaniu i doskonaleniu narzędzi wspierających jakość usług,
- prowadzeniu badań nad skutecznością modelu oraz jego wpływem na życie zawodowe i społeczne klientów.
Trener pracy – kluczowy element jakości
Jednym z filarów jakości zatrudnienia wspomaganego jest rola trenera pracy – profesjonalisty, który łączy kompetencje doradcy zawodowego, mentora i pośrednika między klientem a pracodawcą. Dzięki jego zaangażowaniu możliwe jest długoterminowe i efektywne wsparcie, budowane na zaufaniu, zrozumieniu i indywidualnych potrzebach.
Ciągłe doskonalenie i ewaluacja
Dbamy o to, by usługi zatrudnienia wspomaganego w Polsce nie tylko odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy, ale również były nieustannie doskonalone. Federacja prowadzi badania ewaluacyjne, współpracuje z uczelniami wyższymi, opracowuje rekomendacje dla administracji publicznej oraz dąży do formalnego włączenia usług zatrudnienia wspomaganego do systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami.